AKTUELLT

SÄKERHET

Med VIGGO X8 har vi lagt in ordet säkerhet från första penndraget till hur vi tänkt vad gäller planering, funktioner och val av utrustning. Kanske den viktigaste delen av säkerhet är ett fungerande elsystem som är anpassat efter förbrukning, motor och håller koll på batteriets laddning. Nedan finner vi delar av säkerhetstänket som inte redan nämns under andra rubriker.

 

  • 3M Blackout Film är monterad på instrumentpanel och reglagekonsol. För att ytterligare minska reflexer vid körning i sol och mörker, som tillval kan vi förse även rör och ytterligare ytor med denna film (styling kit).
  • Invändigt är det en slitstark och halkmönstrad durk av aluminium, på övriga gång och sittytor är det monterat TBS original (gummiduk med halkskydd), för att ge en trygg förflyttning i hela båten.
  • Elsystemet är försett med ett underhållsfritt AGM batteri samt en batterivakt (gör att vi inte behöver ha 2 st batterier, därmed minskar vikten och man får ett enklare underhåll) för att undvika problem med att batteriet är urdraget, med startproblem som följd. Om man glömmer radio, plotter m.m. så ser batterivakten till att du kommer hem från ön. Alla kablar är förtennade för att minimera fuktproblem i elsystemet. Huvudbrytaren är placerad i aktersoffan, men med en fjärrbrytare vid förarplatsen för att man enkelt ska kunna slå på och av strömmen utan att lyfta på sofflocket. Elsystemet med brytare är av märket ”Blue Sea” med 10 års garanti på produkten.
  • Skrovet är försett med flytpåsar (>2m3), för att båten ska flyta även vattenfylld, flytpåsarna bidrar till att minska vågljud och sänka hela ljudnivån i båten.
  • Kraftiga svetsade pollare ger trygg förtöjning.
  • Svetsade kraftiga räcken och flera handtag ger säkerhet ombord.
  • Limmade härdade rutor, ger styrka och skydd till överbyggnaden, sidorutor med toning, frontrutor i klart glas för säker sikt vid dåligt väder.
  • Snabblänsande durk, som ger båten automatisk länsning vid regnväder men har dessutom en höjd över vattenytan enligt det senaste CE-regelverket. dessutom säkerhet enligt CE-direktivet vid körning i grov sjö och hårt väder. Länsöppningarna har vi försett med självstängande lock på akterspegeln, för att förhindra att vatten kommer in på durken när man t.ex. backar, från insidan har vi skydd så inte gäddan, båtshaken eller läsken försvinner.
  • Gasfjädrar på alla luckor gör att man minskar risken för att få fingrar i kläm och gör att man kan öppna stuvluckor när dynorna sitter på, utan att hela tiden behöva hålla i luckan med ena handen så att man kan använda båda händerna för att plocka i eller ur saker.
  • Kapellet har anpassats för att kunna användas i höga farter, utan att för den skull påverka båtens goda egenskaper negativt. Därför har inte kapellet full ståhöjd, ett högt kapell ger båten sämre egenskaper vid körning i t.ex. sidvind och höga farter, det ger dessutom ökat luftmotstånd och ökad bränsleförbrukning. Kapellet är enkelt att sätta upp och ta ner tack vare skjutbara rörbågar. Vi har utvecklat ett kapellgarage för smart förvaring så kapellet inte är något hinder vid soffan eller motorbrunnen.

 

© 2013 Öregrundsvarvet Adress: Varvsvägen 6, SE-742 43 Öregrund Tel: 0173-168 00 info@oregrundmarine.se